Co powinna zawierać etykieta perfum?

Perfumy są produktem luksusowym, dlatego ich cena z reguły jest wysoka. Obowiązkiem producenta jest zapewnienie odpowiedniej etykiety, wraz z nazwą wyrobu i jego składem. Dzięki temu konsument zyskuje możliwość wyboru produktu, zgodnego z jego oczekiwaniami.

Etykiety perfum – jaka treść musi się na nich znaleźć?

Warto na samym wstępie zastanowić się nad znaczeniem słowa perfumy. Jest to określenie często stosowane potocznie, choć w rzeczywistości nierzadko ma niewiele wspólnego z formułą samego produktu. Wyróżnić można bowiem szereg wyrobów perfumowanych, jak i same perfumy. Są to między innymi wody perfumowane i wody kolońskie. Etykieta powinna więc zawierać informację na temat nazwy samego produktu i jego formuły oraz jego skład. Złożenie tych wyrobów może wydawać się podobne, lecz różni się natężenie olejków zapachowych względem zawartości wody i alkoholu. Dlatego sam zapach produktu zazwyczaj pozostaje niezwykle zbliżony, a zarazem zmianie ulega trwałość zapachu zastosowanego na skórę czy ubranie.

Zatem producenci powinni produkty perfumowane odpowiednio oznaczać, za pomocą etykiety. Konsumentom z kolei przyda się wiedza dotycząca ich interpretacji. Po zapoznaniu się z kilkoma kluczowymi skrótami wybór perfum staje się dużo łatwiejszy. Warto wiedzieć, jak czytać etykiety perfum, by cieszyć się produktem zgodnym z założeniami. Jak odczytywać etykiety perfum?Podstawą jest znajomość poniższych oznaczeń:

  • etykieta z nazwą eau fraîche – tego typu produkty są tworzone z myślą o delikatnym odświeżeniu. Są to z reguły mgiełki zapachowe, dzięki którym można na chwilę zanurzyć się w zapachu. Zawartość olejków zapachowych w tym wypadku wynosi od 1 do 3 procent.
  • etykieta z oznaczeniem EDC – woda kolońska zawiera od 3 do 5 procent olejków. Typowe wody kolońskie dla mężczyzn odznaczają się z kolei wysoką zawartością alkoholu, który ma za zadanie odkażać mikro ranki powstałe na skutek golenia. Zapach utrzyma się na skórze krócej niż kilka godzin, lecz dłużej niż jest to w przypadku zwykłej mgiełki zapachowej.
  • etykieta z oznaczeniem EDT – to inaczej woda toaletowa. Zawiera 5-10 procent olejków pozwala na uzyskanie średniej trwałości. Zapach utrzyma się więc na skórze przez kilka godzin. W tym przypadku nierzadko cena jest atrakcyjna, względem oczekiwanej jakości.
  • etykieta z oznaczeniem EDP – oznacza wodę perfumowaną. Produkty tego rodzaju są niezwykle trwałe, ponieważ zapach utrzymuje się na skórze przez cały dzień. Woda perfumowana zawiera od 10 do 20 procent olejków. Zapachy najsłynniejszych marek dostępne są z reguły właśnie w formie wody perfumowanej.
  • etykieta z nazwą parfum – taka etykieta wskazuje na prawdziwe perfumy! Perfumy zawierają od 20 do 40 % olejków zapachowych. Jednakże w tym przypadku istotnym elementem etykiety jest zarazem bardzo wysoka cena. Dlatego perfumy stanowią niewielki odsetek oferty perfumerii. Ich zapach jest tak intensywny, że utrzymuje się na skórze nawet kilka dni. W tym okresie wydobywają się poszczególne nuty zapachu: głowy, serca i bazy. W przypadku wody perfumowanej zmiany te odczuwane są w znacznie krótszym czasie.

Czy etykiety perfum powinny być efektowne?

Gdy chodzi o klasyczne perfumy, etykieta najczęściej przybiera formę przezroczystą. Zatem na pierwszy plan wysuwa się kształt samej buteleczki, jej kolor, a nawet zabarwienie samego płynu. Nie oznacza to jednak, że etykieta może być niejakościowa. Przeciwnie, przezroczysta etykieta musi być szczególnie trwała, by nie zaburzyć z czasem estetyki buteleczki. Etykieta nie może się odklejać, odkształcać czy ulegać zabrudzeniom. W tym celu najczęściej wykorzystywane są transparentne folie PE i PP lub PET. Są to etykiety samoprzylepne, podobne do tych stosowanych w przypadku kosmetyków.

Obecnie pojawiają się jednak nowości w branży perfumeryjnej. Mianowicie, wody perfumowane i toaletowe nierzadko zdobione są szczególnie estetyczną, dobraną pod względem estetycznym etykietą. Wśród najnowszych projektów wyróżnić można chociażby etykiety z wzorami botanicznymi. Można wręcz zaryzykować stwierdzeniem, iż estetyka opakowań i etykiet na perfumy rozwija się wraz z trendami modowymi. W zależności od marki i jej kampanii reklamowej stosuje się więc rozwiązania klasyczne lub ekstrawaganckie. Wśród klasyki, oprócz etykiet przezroczystych, wyróżnić można etykiety z metalizowanymi nadrukami. Z kolei projekty tworzone z uwzględnieniem najnowszej mody przyciągają wzorami kwiatowymi, ciekawą kolorystyką czy uwydatnionym logotypem.

Co jeszcze skrywa etykieta perfum?

Ekscytującym elementem etykiety perfum jest skład wyrobu. Z czego wytwarzane są perfumy? To szczególnie ciekawe zagadnienia, ponieważ w składzie perfum mogą znaleźć się zarówno olejki pochodzenia roślinnego, jak i zwierzęcego. Zdecydowaną większość stanowią jednak te pierwsze! Pozyskiwanie olejków to z reguły żmudna i długotrwała, wieloetapowa praca. Najczęściej w proces ten zaangażowana jest cała sieć dostawców, producentów i ekspertów. Nie mniej skomplikowany jest proces wytwarzania perfum. Ekspert, mieszając ze sobą poszczególne składniki dochodzi w końcu do etapu, w którym jest zadowolony ze swojego dzieła. W przypadku renomowanych perfum, eksperci współpracujący z marką muszą nierzadko spełnić dodatkowe wymagania, związane z oczekiwaniami firmy zlecającej. Dlatego efekty są naprawdę zniewalające. Choć etykieta często zawiera skład złożony z zaledwie kilku komponentów, ich dobór z pewnością zajął mnóstwo czasu. Warto więc poświęcić chwilę, by zapoznać się ze składem perfum.

Wśród produktów odzwierzęcych wyróżnić można chociażby słynna ambrę i piżmo. Ambra pozyskiwana jest z wydzielin kaszalotów, z kolei i piżmo zawdzięczamy… kozłom ze wschodniej półkuli. Gdy chodzi o olejki roślinne, lista jest naprawdę długa. Etykieta z reguły zawiera opis samego zapachu, jak chociażby zmysłowy, kwiatowy lub przeciwnie – odświeżający. Wśród najbardziej aromatycznych olejków wyróżnić można:

  • geranium – olejek pozyskiwany jest z pączków, liści i łodyg pelargonii pachnącej porastającej głównie tereny południowej kuli ziemskiej. Olejek pozwala uzyskać nutę zapachową o głębokim, różanym aromacie ze szczyptą świeżości. Geranium znaleźć można zarówno na etykietach perfum damskich, jak i męskich.
  • jaśmin – to chyba jedna z najsłynniejszych nut zapachowych, znanych i wykorzystywanych od wieków. Jaśmin jest w końcu składnikiem klasycznych perfum od Coco Chanel. Jednocześnie, inwestycja w naturalny olejek jaśminowy jest niezwykle kosztowna. Istnieją nawet specjalne pola jaśminu uprawianego wyłącznie na potrzeby marki Chanel.
  • bergamotka – bergamotka kojarzy się z zapachem pomarańczowym, ponieważ jest to owoc z rodziny cytrusów. W rzeczywistości zapach bergamoty określić można raczej jako kwiatowy.
  • mimoza – to wiosenny kwiat, który porasta wybrzeża Morza Śródziemnego. Jego zapach jest słodki i głęboki, dlatego mimozę znaleźć można przede wszystkim na etykietach perfum damskich.
  • paczula – to niepozorna roślina wyglądem przypominająca najzwyklejszą pokrzywę. Kryje w sobie jednak pokłady niesamowitego zapachu, kojarzonego ze światem orientu i kadzidłami. To zapach ceniony zwłaszcza w epoce dzieci kwiatów. Paczula jest stałym elementem etykiety wielu perfum z wysokiej półki.
  • cedr – olejek cedrowy odznacza się głęboki, słodkim, nieco korzennym aromatem. Nic dziwnego ponieważ olejek pozyskiwany jest wprost z drzewa cedrowego. Cedr wymieniany jest zarówno na etykietach perfum damskich i męskich.
  • bez – lilak pospolity potocznie zwany bzem jest ważnym składnikiem kwiatowych perfum damskich. Jak pachnie bez wie chyba każdy, a zwłaszcza miłośniczki kwiatów i natury.

Perfumy są efektem starań wielu osób, jednak ten wysiłek nigdy nie idzie na marne. Zapach umila dni, wyraża emocje, podkreśla styl. Etykieta perfum zawiera ważne informacje dotyczące formuły i składu. W ostatnich latach szczególnie ważna staje się także estetyka etykiet perfum, którą coraz częściej zdobią artystyczne motywy. Bez wątpienia eksperci z branży perfumeryjnej zaskakują nie tylko zapachami, ale także formą ich opakowania!