Większość ludzi lepiej postrzega nie informacje tekstowe, ale obrazy. Z tego powodu w handlu wzornictwo etykiet i opakowań zajmuje szczególne miejsce, ponieważ jest to pierwsza rzecz, którą widzi kupujący, rzucając okiem na produkt. Producenci mają tylko 10 sekund, aby zaangażować konsumentów i wzbudzić ich zainteresowanie produktem. Dokładnie tyle czasu zajmuje ocena wyglądu produktu i podjęcie decyzji o zakupie. Produkt może być bardzo wysokiej jakości i użyteczny, ale nadal pozostanie niezauważony, jeśli będzie miał wyblakły i pozbawiony wyrazu wygląd. Ale chwytliwa i nietuzinkowa etykieta samoprzylepna przyciąga uwagę i zachęca do zakupów, także spontanicznych.
Czym jest projekt graficzny przy tworzeniu etykiety?
Projekt graficzny to nie tylko ozdoba współczesnego świata, ale motor postępowych pomysłów, który sprawia, że wszystko wokół jest bardziej atrakcyjne i estetyczne. Wprowadzając na rynek nowy znak towarowy lub produkty pod istniejącym znakiem towarowym, należy zwrócić szczególną uwagę na etap rozwoju projektu etykiety, co dotyczy również nazewnictwa. W tym przypadku cel jednoznacznie i bezwarunkowo uzasadnia środki.
Rola koloru w projektowaniu etykiet samoprzylepnych
Projektanci mają do dyspozycji wiele profesjonalnych technik: kolor, czcionkę, grafikę, fotografię. Jednym z najsilniejszych sposobów na zachęcenie do zakupu jest kolor. W szczególności dotyczy to etykiety samoprzylepnej, która ma pewien wpływ na kupującego, skłaniając go do podjęcia działań: kupić lub nie kupić. Na przykład kolor ciemnoniebieski jest wyrazem biologicznej potrzeby spokoju i satysfakcji. To wyjaśnia, dlaczego jest tak często stosowany w opakowaniach wielu produktów higienicznych i kosmetycznych. Osoby potrzebujące spokoju i relaksu chętniej wybiorą ten kolor. Ale bogaty żółty kolor kojarzy się nie tylko ze słońcem, ale także z radością i bogactwem. Oprócz efektu czysto psychologicznego, różnica koloru staje się pomocnikiem w nieskończonej różnorodności asortymentu.
Zasady projektowania etykiet samoprzylepnych
Ogromną rolę w każdej kampanii reklamowej odgrywa hasło, które powinno kreować wizerunek reklamowanego produktu oddziałujący na konsumenta. Hasło opiera się na słowach kluczowych, które wpływają na psychikę człowieka. Istnieją pewne zasady pisania tekstów na etykietach samoprzylepnych, które opierają się na cechach psychologicznej percepcji obrazów:
- Duży i pogrubiony druk służy do potwierdzenia jakości towarów trwałych (pralki, lodówki, meble), cienki druk wskazuje na wartość i złożoność zaawansowanej technologii wideo i radiowej.
- Najlepiej odbierane są zielone lub czerwone litery na białym tle. Czarne litery na białym nie są najlepszą opcją: zajmują szóste miejsce w skali percepcji.
- Początek i koniec tekstów na etykietach samoprzylepnych są zapamiętywane lepiej niż środek.
Obowiązujące materiały na etykiety samoprzylepne
Etykieta jest strukturą wielowarstwową, stanowi naprzemienną bazę, klej i powłokę ochronną. Podstawa etykiety wykonana jest z materiałów papierowych i foliowych. Etykieta papierowa jest tania, a jej utylizacja jest łatwa i nieszkodliwa.
Popularne są następujące rodzaje papieru:
- Matt – z reguły służy do drukowania nierastrowego w 1-2 kolorach niedrogich naklejek i etykiet na towary konsumpcyjne. Zastosowanie podstawowe — etykiety informacyjne
- Półmatowe – z powodzeniem łączy możliwość uzyskania pełnowartościowego kolorowego obrazu na etykietach samoprzylepnych przy stosunkowo niskim koszcie. Główne zastosowania: etykiety na żywność i napoje, przemysłowe i farmaceutyczne
- Lśniący – drukowanie na nim etykiet jest identyczne z drukowaniem na papierze półbłyszczącym i służy głównie do drukowania wysoce artystycznych etykiet samoprzylepnych.
- Teksturowane – należy do klasy papierów specjalistycznych i idealnie nadaje się do etykiet na butelki wina, koniaki, a także produkty dla smakoszy
- Termoczuły – stosuje się go, gdy na etykietach trzeba wydrukować zmienne informacje (waga, koszt, kod kreskowy). Papiery bez powłoki ochronnej, które nie mają właściwości odpychających brud są stosowane w przypadkach, gdy nie przewiduje się przechowywania i transportu oznakowanych opakowań.
- Metalizowany (błyszczący, matowy, holograficzny) posiada srebrną, złotą lub holograficzną powłokę. Główne zastosowanie: etykiety na wyroby mięsne i cukiernicze, napoje alkoholowe i bezalkoholowe, produkty farmaceutyczne.
Etykiety foliowe (polietylen, polipropylen, poliester, polistyren, polichlorek winylu) są trwalsze mają stabilne wymiary w każdych warunkach, są odporne na wilgoć, chemikalia, ekstremalne temperatury oraz uszkodzenia mechaniczne. Samoprzylepna etykieta foliowa znacznie dłużej zachowuje swój wygląd i jakość, dzięki czemu może być z powodzeniem stosowana w tych warunkach etykietowania, w których papier podarłby się i zamoczył np. w wilgotnych pomieszczeniach oraz do reklamy zewnętrznej.
Wpływ etykiet samoprzylepnych na przestrzeń cyfrową
- Minimalizm w kolorach – prosta typografia, jeden obraz, wyrazisty kolor.Tę trójcę można znaleźć wszędzie. Ludzie przyzwyczajają się do tego projektu i już od niego oczekują minimalizmu: nie tylko na, zewnątrz, ale także wewnątrz. To nie tylko projekt, to filozofia produktu.
- Eko-opakowanie – dzięki ogólnoświatowemu ruchowi zmierzającemu do zmniejszenia zużycia tworzyw sztucznych pojawia się więcej ekologicznych etykiet, które wyglądają naturalnie.
- Gradienty – to jedno z najzabawniejszych i najbardziej funkcjonalnych zastosowań koloru, jakie można wypróbować w każdym projekcie. Użycie subtelnego przejścia, jeśli chce się stworzyć spokojną teksturę. Żywe kolory i ostre gradienty pomagają wydobyć dzikość produktu. Gradienty mogą działać na całej linii etykiet. I odwrotnie, można je zminimalizować, aby przyciągały uwagę.
- Zoptymalizowane palety kolorów – proste palety kolorów, niezależnie od odcienia, to kolejny duży trend w projektowaniu etykiet samoprzylepnych. Palety kolorów zawierające tylko dwa kolory (biały lub czarny) mogą naprawdę wyróżniać się na półce kolorowych opakowań. To porównanie jest ważnym czynnikiem przy tworzeniu produktu. Jak będzie wyglądał projekt w zestawieniu z innymi przedmiotami o tym samym rozmiarze i kształcie w sklepie? Koncepcja, która różni się od innych, przede wszystkim przyciągnie uwagę.
- Etykiety dotykowe – projekt produktu i opakowania to coś więcej niż tylko estetyka. Obejmuje to zarówno teksturę, jak i odczucie obiektu. Istnieje wiele różnych sposobów na dotykową etykietę samoprzylepną: foliowanie, druk UV, wytłaczanie – wszystkie te opcje działają równie dobrze.
- Maksymalistyczne projekty – na drugim końcu spektrum, spośród dziesiątek przykładów minimalizmu, znajduje się design maksymalny.
- Płaska ilustracja – najczęściej takie opakowania można znaleźć w napojach lub jedzeniu.To świetny sposób na uatrakcyjnienie produktu bez przesadzania z projektowaniem i czcionkami.
6 popularnych stylów projektowania etykiet samoprzylepnych
- Minimalizm. Taka etykieta pokazuje esencję bez rozpraszania się szczegółami. Jego główne cechy to proste linie i kształty, poczucie czystości i porządku, nacisk na kolor. Zastosowanie jasnego odcienia w minimalistycznym stylu pozwala wyróżnić produkt i zwiększyć jego widoczność.
- Ekostyl. Charakteryzuje się delikatnymi neutralnymi kolorami, motywami rustykalnymi i naturalnymi. Nacisk kładziony jest na naturalność i organiczne pochodzenie produktu. Ta etykieta samoprzylepna wygląda świeżo i oryginalnie. Najczęściej stosowany w przemyśle spożywczym.
- Vintage. Ten styl jest popularny, ponieważ pozwala łączyć nowoczesne cechy z klasycznymi rozwiązaniami. Etykieta jest lekka, pozytywna i prosta. Wywołuje przyjemne skojarzenia i emocje, a także ożywia wspomnienia.
- Styl etniczny. Odpowiedni dla wielu produktów spożywczych, aby podkreślić tożsamość narodową. W projekcie wykorzystywane są ilustracje tematyczne, tradycyjne wzory i motywy.
- Styl empirowy. Styl ten przewiduje użycie symboli wojskowych (tarcze, zbroje, miecze), herbów rodzinnych i innych elementów, które odzwierciedlają majestat, męskość i przepych. Producenci napojów alkoholowych bardzo lubią ten styl, ponieważ można go wykorzystać do podkreślenia statusu marki.
- Klasyka. Styl cechuje prostota, uniwersalność i elegancja. Projekt charakteryzuje się takimi cechami: prostymi geometrycznymi kształtami, kompletnością, bogatymi odcieniami i kontrastowymi kombinacjami kolorów.
Styl, podobnie jak techniki graficzne, dobierany jest z uwzględnieniem rodzaju produktu, aby jak najdokładniej przekazać konsumentowi niezbędne informacje i skłonić go do zakupu. Oznacza to, że nie ma uniwersalnego rozwiązania dla wszystkich kategorii towarów, a każda etykieta samoprzylepna jest wyjątkowa.
Wnioski
Projekt graficzny to nie tylko ozdoba współczesnego świata, ale motor postępowych pomysłów, który sprawia, że wszystko wokół jest bardziej atrakcyjne i estetyczne. Szybki rozwój rynku zachęca firmy do wykorzystywania nowych technik i strategii w walce o klienta. Dotyczy to również projektowania etykiet samoprzylepnych. Dlaczego? Bo wyrazista etykieta wyróżnia produkt spośród wielu podobnych i pomaga zwiększyć sprzedaż. Etykieta to informacja o produkcie i jednocześnie jego reklama. Odzwierciedla pozycjonowanie marki, wpływa na jej postrzeganie i tworzy wartość w świadomości kupujących. Jeśli etykieta pasuje do identyfikacji wizualnej firmy, podkreśla wyjątkowość produktu i odpowiada na potrzeby odbiorców, będzie skuteczna.