Święta to wyjątkowy czas, również z reklamowego punktu widzenia. Konsumenci sięgają po limitowane produkty, które oczywiście powinny być opatrzone odpowiednimi świątecznymi etykietami. Jak zaprojektować dobrą etykietę na święta? Jakie materiały do wydruku etykiety wybierać?
Etykieta świąteczna, czyli jaka?
Bez wątpienia historia świątecznych opakowań i etykiet jest stosunkowo długa. Wystarczy wziąć pod lupę historię marki Coca Cola. Choć w naszych głowach najlepiej utkwiły reklamy Coca Coli, wygląd opakowania zawsze szedł w parze z kampanią i był jej istotnym uzupełnieniem. Kto kupiłby limitowaną.
Owszem, pierwsze butelki Coca Coli były pozbawione etykiet. Na początku najistotniejszą częścią kampanii świątecznej były banery reklamowe. Pojawiła się na nich postać amerykańskiego Santa Claus narysowana przez słynnego artystę Haddona Sundbloma. Kluczowym elementem późniejszych kampanii bożonarodzeniowych była ciężarówka Coca Coli, cała pokryta świąteczną grafiką, kusząca mieszkańców zawartością – chłodną colą. Z czasem postać Mikołaja pojawiła się także na świątecznej etykiecie napoju. Obecnie marka świetnie rozreklamowała nowy pomysł, a więc personalizowane etykiety.
To propozycja, nad którą naprawdę warto się pochylić. Personalizowana etykieta pozwala na przekazanie urodzinowych życzeń i produktu w jednym momencie. Można w ten sposób stworzyć ciekawą i niskokosztową niespodziankę dla bliskiej osoby. Trudno powstrzymać się przed takim zakupem. Nic dziwnego, że topowa amerykańska marka osiągnęła tak wielki sukces w ostatnich sezonach zimowych.
Między innymi dzięki kultowym amerykańskim markom kwestia etykiet świątecznych zyskała na znaczeniu. Historią opakowań bożonarodzeniowych mogą pochwalić się liczni producenci na świecie. Polska grupa Tyskie stworzyła nawet wystawę etykiet świątecznych stworzonych na przestrzeni lat. Nie ma więc wątpliwości, że koncept tworzenia limitowanych nadruków świątecznych na stałe wpisał się do tradycji. To etap rozwoju marki, którego nie warto pomijać!
Warto pamiętać, że obecnie na nowo popularność zyskują etykiety świąteczne w typie retro. Dużym błędem byłoby zignorowanie mody na retro i vintage i rezygnacja z etykiet i opakowań reklamowych właśnie w tym stylu. Jeszcze do niedawna uznawane za nieco kiczowate motywy z lat 90-tych i 80-tych obecnie postrzegane są jako kultowe.
Limitowane świąteczne etykiety na napoje
Odpowiedni projekt jest wypadkową analizy potrzeb w zakresie funkcjonalności podłoża, świetnego pomysłu, dobrej grafiki i dobranych kolorów. Gdy chodzi o napoje, najlepiej sprawdzają się etykiety cyfrowe pełnokolorowe, etykiety na podłożu OPQ oraz etykiety typu Clear on Clear. Którą z nich wybrać?
- cyfrowe wydruki pozwalają na wydruk kilku wzorów w ramach jednego wymiaru. W dodatku zastosowane podłoże jest bardzo różnorodnego, od klasycznej bieli, poprzez przezroczyste folie po podłoża metaliczne. Ich kształt można dostosować względem potrzeb, co sprawia, że są idealną propozycję kiedy mowa o seriach limitowanych.
- etykiety typu Clear on Clear to wybór dla tych, którzy chcą uzyskać efekt grafiki lub napisu stworzonego bezpośrednio na szkle lub plastiku. Podłoże pozostaje niewidoczne. Z pewnością taka opcja wyróżnia się oryginalnością, a jeśli dodać do tego odpowiednią grafikę, całość na pewno będzie prezentować się zachęcająco.
- etykiety na podłożu OPQ sprawdzają się w przypadku, gdy konieczne jest użycie nowej etykiety bezpośrednio na już istniejącą. To rozwiązanie może być przydatne również w okresie świątecznym. Część gotowych opakowań można z łatwością przekształcić w te z edycji limitowanej, dzięki zastosowaniu świątecznych etykiet.
Etykiety świąteczne na produkty luksusowe
Produkty luksusowe rzadko są etykietowane nadrukami personalizowane w stylu napojów gazowanych. W tym przypadku należy raczej postawić na przyciągającą wzrok stylistykę. Warto bowiem pamiętać, że świąteczne wyroby luksusowe nierzadko są wykorzystywane jako upominek. Dotyczy to nie tylko osób prywatnych, ponieważ tego typu produkty często stanowią niebanalny prezent reklamowy.
Jak więc zaprojektować świąteczne etykiety, aby już na pierwszy rzut oka był widoczny ich ekskluzywny charakter? W teorii to zadanie jest niezwykle ułatwione. Wielokrotnie pisaliśmy o tym, że podstawą takiego projektu są odpowiednio dobrane kolory: biel, czerń, złoto, srebro, głęboka czerwień, butelkowa zieleń, fiolet, granat. Jeśli jednak chcesz się wyróżnić, wybieraj projekty niestandardowe. Celem doboru odpowiedniej estetyki należy przede wszystkim określić typ grupy odbiorców oraz potrzeby tej grupy.
Choć jeszcze do niedawna wystarczające było zastosowanie uszlachetnionych wzorów botanicznych i popularnych motywów bożonarodzeniowych, obecnie sprawdzają się nieco bardziej ekstrawaganckie propozycje. Jeśli celem jest pozyskanie klienta ceniącego sobie nowoczesny styl, zastosuj prostą, geometryczną grafikę. O luksusowym charakterze wyrobu świadczyć może sam solidny materiał podłoża, elementy uszlachetniane kolorem złotym i srebrnym, ale także nadruki matowe i błyszczące w innych barwach kojarzonych z luksusem. Jako podłoże warto zastosować matowy papier niebarwiony, ponieważ podejście ekologiczne jest doceniane przez wielu kupujących.
Coraz częściej pojawiają się etykiety i opakowania świąteczne w kolorze białym lub w odcieniach pudrowego różu, błękitu i écru opatrzone delikatnymi motywami w stylu bożonarodzeniowym. To opcja przeznaczona przede wszystkim dla producentów wyrobów dedykowanych eleganckim kobietom. Warto nawiązywać do wzorów w typie vintage (nie należy ich mylić z motywami w typie retro). Tym motywom powinny jednak towarzyszyć jakościowe materiały, takie, z jakimi można się było spotkać jeszcze kilkadziesiąt lat temu. Plastik należy więc zastąpić grubym kartonem, drewnem lub metalem, a wzory powinny przypominać kunsztowne, ręczne ilustracje.
Efektowne etykiety na produkty świąteczne
Do nowoczesnych, efektownych etykiet można zakwalifikować te sporządzone z ekologicznego papieru z nadrukami pozbawionymi zbędnych ozdobników. Oprócz tego sprawdzą się etykiety z lakierem matowym, etykiety z przezroczystym podłożem i inne proste lecz efektowne rozwiązania. Kiedy chodzi o grafikę, warto opierać się o geometrię, nawet jeśli motyw ma przedstawiać postać Mikołaja czy choinkę.
Oprócz tego warto zwrócić uwagę na wzory w typie skandynawskim, które cieszą się popularnością wśród zdecydowanej większości kupujących. Chodzi o wzory z dzikimi zwierzętami, roślinami, choinkami i śnieżkami w roli głównej. Popularności nie tracą także motywy tradycyjne. Z pewnością wielu miłośników okresu świątecznego skusi się na zakup wyrobów zdobionych etykietami w klasyczną kratę, z motywami jemioły i urokliwego ostrokrzewu.
Jaki rodzaj podłoża zastosować? Pod tym względem pole wyboru jest bardzo szerokie. Oprócz wymienionych już typów etykiet, dostępne są także między innymi następujące ciekawe opcje:
- etykiety z tłoczeniem na zimno – z zastosowaniem metody cold stampingu możliwe jest stworzenie etykiet z wzorami i napisami w odcieniach złota i srebra. Odbywa się to z użyciem najróżniejszych typów podłoża, również tych przezroczystych;
- etykiety z dobieranymi kolorami – oprócz kolorów z typowego wachlarza barw możliwe jest wykorzystanie szlachetnych odcieni złota i srebra, ale także odcieni fluorescencyjnych;
- saszetki na wyroby świąteczne – produkcja niewielkich upominków lub drobnych wyrobów spożywczych to świetny pomysł w okresie świątecznym. Estetyczne saszetki sprawdzą się jako opakowanie na taki limitowany wyrób lub upominek reklamowy;
- etykiety typu peel-off – gdy na etykiecie musi znaleźć się szereg dodatkowych informacji, np. długi skład produktu kosmetycznego, warto zaopatrzyć się w etykiety wielowarstwowe. Zewnętrzna etykieta zachwyci swą estetyką, zaś kolejne warstwy mogą być wykorzystane celem prezentacji składu.
Listopad to ostatni moment na podjęcie decyzji o skutecznej, świątecznej strategii marketingowej. Planowanie wydruków warto zacząć od wyboru podłoża, kolorystyki i kształtów. Kolejnym, kluczowym etapem jest dostosowanie chwytliwej grafiki. Nie czekaj, stwórz coś ciekawego na święta!